Autor: Bjorn Schille

Allan Holdsworth Reshaping Harmony

19 0

Allan Holdsworth has since the beginning of the seventies proven to be a unique and innovative guitarist. Through his jazz-rock compositions and skills in improvisation he has influenced legendary artists like Frank Zappa and Eddie Van Halen.

This thesis examines improvisation and musical structures the way Holdsworth himself understands them. Three different songs are subjected to analysis in order to identify how his personal approach to for example chords, scales and sound characterizes the music. Focus is also given to guitar technical aspects and their relationship to the musical expression of Allan Holdsworth.

Allan Holdsworth Reshaping Harmony