A conductor's guide to the poetical and musical style of the "cante jondo" based in the work of Mario Castelnuovo-Tedesco's "Romancero Gitano", op.152

Composers around the world have found the poetry of Federico García Lorca a source of inspiration for solo and choral works. Mario Castelnuovo-Tedesco used seven texts from Lorca's Poema del Cante Jondo (Deep Song Poems) in his work Romancero Gitano , op. 152, for choir and guitar. The purpose of this study is to provide a conductor's guide to the poetic, historical, and musical structure of the cante jondo. Cante jondo or "deep song" is considered the most serious and profound collection of songs in Flamenco...