Autor: Cory M. Gavito

Quasi industre giardiniero': Giovanni Stefani's Amorosi Anthologies and Their Concordant Sources

Signore Remigio Romano’s disclaimer to the readers of his Nuova raccolta di bellissime canzonette did not register in the conscience of Pietro Millioni, a Roman guitarist and composer who in 1627 plucked several ‘‘flowers’’ from Romano’s garden to create a bouquet of his own, his Prima scielta di villanelle.2 In an ironic twist highly revealing of editors’ attempts to protect their labor in an age before copyright laws, Millioni communicated to his patron, Baldassar de Nobili, a hasty defense of his work against public critical...