Calculating String Tensions for lutes

In this article I will explain about the relations between the pitch of a string, the material the string is made of, the string length, the diameter of the string and the string tension. After this theoretical explanation I will give practical formulas to calculate string tension when pitch, material, length and diameter are known, and how to calculate the diameter of a string at a given tension when pitch, material and length are known. This has practical applications for choosing strings for a musical instrument. I will explain about choosing string tensions for lutes, give an example and list frequencies and densities so you can make a spreadsheet for calculating the strings for your own...