Isabella d'Este and the "Spanish" Vihuela

Throughout history, we often find the terms “Spanish”, “Spanish style” or something similar applied to string instruments. This qualifier might refer to the place of origin of the instrument, its external aspect, the system used in its construction and/or some organological details. Lastly it might also allude to characteristics of the sound. On many occasions it seems that these terms are applied where there is a confluence of several of these factors. Let us examine the case of Isabella d'Este and the vihuela which she had made with a “Spanish” body.

Este artículo es una traducción parcial actualizada de mi artículo: “El estilo español de construcción de guitarras”, en el catálogo de la exposición Antonio de Torres y la guitarra andaluza. Córdoba: Festival de Córdoba, 2007: 4-23.

Isabella d'Este and the "Spanish" Vihuela